الاثنين، 17 ديسمبر، 2012

طريقة عمل الأرز باللبن

--> بسم الله الرحمن الرحيم 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


أهلا بيكم يا حبيباتي النهاردة جايبة لكمة وصفة بتدور عليها بنات وستات كتير عارفين طبعا ايه هي من عنوان الموضوع وعلى رأي المثل الموضوع باين من عنوانه انا جايبة لكم طريقة عمل الرز بلبن طريقة سهلة ولذيذة اعمليها وادعي لأختك ان شاء الله 



المقادير :

1/4 كيلو من الارز المصرى حوالى كوب ونص ارز
كيلو لبن حليب
3كوب سكر او حسب ما تحبي تحليه دي طبعا على حسب كل بيت
3ملاعق كبيرة حليب بودرة

 علبه قشطه بوك او اى نوع جاهزه
معلقه فانليا
ملحوظة : اللي مش عاوزة تضيف القشطة و لبن البودرة مش تضيفهم براحتها خالص 


الطــــريقه:

 
فى وعاء على النار نضع 5 اكواب من الماء ولما يبدا الماء بالغليان نضيف اليه الارز المغسول ونتركه على نار خفيفه لحد

ما يوصل الارز الى الاستواء مع الاحتفاظ بكميه من الماء فيه
بعدها نضيف السكر للارز ونتركه حوالى خمس دقائق ثم نضيف بعدها كميه الحليب ونحرك ونتركه حتى يغلى الارز

والحليب ويكون قوامه غليظ شويه
الحين اصبح الارز جاهز تقريبا اخر مرحله هى انك تذوبى الحليب البودره فى معلقه حليب سائل او ماء ونضيفه الى الارز

ونقلب بعدها نضع على الارز علبه القشطه نحرك ثم نضع الفانيليا وخمس دقائق نرفعه من النار جربوا طعم الحليب البودره
مع القشطه  ونغرف فى اطباق التقديم

التزيين :
زي ما تحبي مكسرات او جوز هند او فواكه مجففه او قشطه حليب مع ملعقه عسل نحل او سلطه فواكه على الوجه او الايس كريم أي حاجة تعجبك
-->

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق